2. zákon džungle: Treba vedieť správne vyladiť formu

     Nie rozladiť. Vyladiť. A to sa rozhodne nestane, ak deň pred tlmočením absolvujete Ironmana, s pivkom v ruke prepogujete celú noc pod pódiom alebo budete do 4:00 ráno drtiť  nové slovíčka. Aj keď sa vám možno nepodarí spať optimálny počet hodín, vždy sa snažte kvalitnému a čo najdlhšiemu spánku venovať pri plánovaní náležitú pozornosť. Vyspatý človek lepšie zvláda stres, vyspatý človek lepšie zvláda emócie, vyspatému človeku lepšie trávi, vyspatý človek sa pomalšie unaví, rýchlejšie zotaví, a predovšetkým, neporovnateľne lepšie koncentruje. Lepšie, ako čo? Lepšie, ako klbko nervov so zombie ksichtom, stuhnutými trapézmi a treštiacou hlavou, ktoré si v strede vety nevie spomenúť, ako sa povie „občerstvenie“. A nie, aj keď ste zvyknutí fičať na kávach a spávať 4 hodiny denne, lebo ste výnimočne energická osoba, aj tak vo vyspatom skupenstve fungujete lepšie, ako v stave spánkovej deprivácie. Takže zlaté pravidlo znie: Radšej nedočítať materiály do konca, ako sa nevyspať!

 

      Ďalšia dôležitá zložka optimálnej fyzickej a psychickej pohody je strava. Nikto okrem pránistovnedokáže podať svoj maximálny výkon s odcukreným mozgom, štrajkujúcim žalúdkom alebo črevami na diskotéke. Preto je kľúčové poznať svoje trávenie a jesť tak, aby ste si jedlom nenarobili viac škody, než osohu. Žalúdočná nepohoda zo stresu nie je medzi nováčikmi nič neobvyklé, netreba ju ešte zbytočne duriť z nory.

     Takže, po prvé: žiadne ochutnávky mexického kaktusu na koralovej omáčke alebo degustácia mongolskej vodky večer pred tlmočením. Tie si môžete dať za odmenu (hm, tú vodku asi skôr za trest) po dobre odvedenej práci.

     Po druhé: vždy majte so sebou nejakú energetickú potravinu – napr. hroznový cukor, müsli tyčinku, sušené ovocie, čokoládu alebo si k notebooku bez ošívania pribaľte cyklistické športové gély. Následne dbajte na to, aby ste priebežne dopĺňali energiu a nikdy sa  nevyhladovali do fázy Zvuky sú vzdialené, okolie biele a mne je to tak krásne jedno. Tajné eso v rukáve oceníte najmä večer, keď sa popoludňajší program kozmeticky predĺži o 2 hodiny, bufet bude vyjedený, diskutéri rozkokošení a vy budete odkázaní len na svoje zálesácke schopnosti.

     A po tretie: jedlo je síce super, ale keď cez obednú prestávku zošrotujete štyri šnicle s hranolkami a tatárkou, poobedný útlm jednoducho mať budete a bodka. Tlmočnícke prestávky nie sú orgie Čenkovej detí. Ste v práci.  

     Pitný režim je nemenej dôležitý. Tlmočníkovi zažratému do práce sa ľahko stane, že si smäd v zápale rečnenia neuvedomí. No spomenúť si na vodu až v momente, keď vám namiesto rečníkovej tváre začne pred očami v rytme electo bugy šantiť partia dúhových vtákopyskov v zamatových plavkách, je už tak trochu neskoro. Obzvlášť to platí pri simultánke v často prekúrených kabínach. Preto je dobré mať so sebou okrem energetických potravín aspoň malú plechovku tekutiny. Samozrejme, s popíjaním to netreba ani preháňať. Pri simulte sa ešte dá odbehnúť z kabíny, kým tlmočí partner. Pri konze ale asi neprerušíte dôležitého klienta s tým, že si pomedzi uzatváranie jeho životného obchodu mimochodom odskočíte. Pri konze netreba zbytočne meditovať nad čudným tvarom garniže nad vami, ale radšej preventívne využiť každú naskytnutú príležitosť dostať sa na WC. V niektorých prípadoch to znamená chodiť na toaletu súčasne s klientom. Určite vás za to bude zbožňovať J.

     Čerešničkou na torte vašej dokonale vyladenej formy môže byť krátka tlmočnícka rozcvička bezprostredne pred tlmočením, pri ktorej z vás opadne najväčšia nervozita, rozhýbete rozospatý jazyk a aktivujete tie správne centrá v mozgu. Môže prebehnúť v podobe hlasného odriekania jazykolamov alebo jednoducho odtlmočenia krátkeho príspevku na nečisto. 

3. zákon džungle: Treba sa nahodiť pohodlne a podľa počasia

     Ale o tom až potom. Totiž, v budúcej časti, na ktorú sa môžete vrhnúť už o týždeň!

 

 

Komentáre k blogu